ΚΑΛΩΣΟΡΙΣΑΤΕ! --- ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ "ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΕΝΕΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ" --- ΚΑΛΩΣΟΡΙΣΑΤΕ!
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ

Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2016

HMEΡΙΔΑ: "ΤΟ ΚΑΡΤΕΛ ΩΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΚΟΜΒΟΣ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΗΣ -ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ"

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2016
Ώρα:10.00-18.00
Το Φόρουμ Ψυχανάλυσης του Λακανικού Πεδίου Αθήνας σε συνεργασία με τη Μονάδα Εφηβικής Υγείας ( Μ.Ε.Υ.), B΄ Παιδιατρική Κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών, Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α. Κυριακού» διοργανώνουν Ημερίδα με θέμα:
"ΤΟ ΚΑΡΤΕΛ ΩΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΚΟΜΒΟΣ  ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ  ΣΧΟΛΗΣ -ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ"

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ:

9:45   Υποδοχή-χαιρετισμός  Άρτεμις Τσίτσικα, Υπεύθυνη Μ.Ε.Υ



10:00   Εισαγωγή Αν Καστελμπού 
 Το καρτέλ και η δίνη της επιθυμίας

Ο Λακάν στις ημερίδες των καρτέλ της Φροϋδικής  Σχολής Παρισιού, το 1976, αποσαφηνίζει τη βορρόμεια τυποποίηση, που προέρχεται, λέει, από τα μαθηματικά (4+1), προκειμένου να διευκρινίσει τη σημασία ενός τύπου δεσίματος που επιτρέπει την κυκλικότητα των ανταλλαγών με νέα ορμή, της επιθυμίας του καθένα να παράγει νέες διεργασίες, όσον αφορά στη γνώση που προκύπτει από την ψυχαναλυτική εμπειρία και πρακτική.
Στο καρτέλ υπάρχει αντιπαράθεση σε ό,τι ανθίσταται στη γνώση, αφού η τρύπα στο συμβολικό είναι συστατικό του ομιλ-όντος (δεν υπάρχει Άλλος του Άλλου) και αντιπαράθεση στην τρύπα απ’ όπου αναδύεται η ασυνείδητη επιθυμία που απορροφάται σε μία παραγωγική δίνη.



Eυγενία Σταθακοπούλου 
«Είμαστε τα όντα που μας κοιτάζουν μέσα στο θέαμα του κόσμου…» Η συμβολή του Μερλώ-Ποντύ.

Στο ατελιέ του ενδέκατου σεμιναρίου «έμεινε» το βλέμμα μας στην έννοια της σχίσης ( ματιού και βλέμματος).



Γεωργία Χριστέλλη 
 Ένα ερώτημα γύρω από το βλέμμα που δεν είναι όραση, δεν είναι εικόνα…

Αναφορικά με την επεξεργασία μέσα από το κεφ. ΣΤ΄ «Η Σχίση του ματιού και του βλέμματος» (Σεμινάριο, Βιβλίο ΧΙ, Οι τέσσερις θεμελιακές έννοιες της ψυχανάλυσης.



Φανή Δημούλα 
 Από τις απορίες στα ερωτήματα μέσα σ’ ένα καρτέλ

Διερώτηση γύρω από το καρτέλ, το είναι και το όνομα, με αφορμή τη συμμετοχή στο καρτέλ ανάγνωσης και μελέτης του Σεμιναρίου ΙΙ του Λακάν, Το εγώ στη θεωρία του Φρόιντ και την τεχνική της ψυχανάλυσης.



Συντοντίστρια:  Ειρήνη Βέκκου





11:45   Καλλιόπη Κουκουλάκη 
 Πτώση στο κατ’ εξοχήν δίκτυο: ο βιαστικός λαγός, το μη-νόημα

Στα ομώνυμα μυθιστορήματα του Λούις Κάρολ, η Αλίκη ακολουθεί αρχικά έναν βιαστικό λαγό, πέφτει σε μια τρύπα για να βρεθεί σε καταστάσεις παλαβές και ασυνάρτητες, κρατώντας όμως πάντα την ψυχραιμία της. Σε ποιό χρόνο κλίνεται η πτώση και ό,τι ακολουθεί; Συν το θαύμα του να περνά κανείς μέσα από τον καθρέφτη για να βρεθεί πιόνι σε μια παρτίδα σκάκι.



Μαρία Κουκουμάκη 
 Στιγμή κατάληξης, στιγμή απόφασης

Πώς ένα υποκείμενο φτάνει στην στιγμή της κατάληξης; Είναι αποκλειστικά απόρροια λογικής επεξεργασίας, ή και μιας απόφασης; Ένας συλλογισμός για τον τρίτο χρόνο και την σχέση του με την επιθυμία, την απόφαση και την άγνοια, μέσα από το κείμενο «Ο λογικός χρόνος και ο ισχυρισμός της πρόωρης βεβαιότητας» του Λακάν.



Μπερνάρ Νομινέ 
 Ο κόμβος και ο χρόνος

Η διάσταση του χρόνου μέσα στον βορρόμειο κόμβο δεν διαφαίνεται άμεσα. Εν τούτοις, είναι σ’ αυτό που με οδήγησε η εργασία σε καρτέλ με τους συναδέλφους μου στην Αθήνα. Η θεώρηση του χρόνου μέσα στον κόμβο μου επέτρεψε να διευκρινίσω πράγματα, όπως ο Καιρός των αρχαίων φιλοσόφων της αρχαίας Ελλάδας και η στρατηγική της πράξης, καθώς και της αναλυτικής ερμηνείας, που οφείλουν να παρέμβουν στην κατάλληλη στιγμή για να έχουν κάποια επίπτωση.



Συντονιστής: Φίλιππος Καραγιαννόπουλος





13.00   Παύση για γεύμα





14:45   Γιώργος Κωνσταντίνου 
 Ο θρίαμβος του νοήματος;

Ενώ ο Φρόιντ αναζητά τις απαρχές της θρησκείας στον άνθρωπο, ο Λακάν επεξεργάζεται τις επιπτώσεις που έχει ο λόγος της θρησκείας στο ομιλόν. Το 1966, στο γραπτό του «Η επιστήμη και η αλήθεια» εγκαινιάζει τους αρραβώνες της επιστήμης με τη θρησκεία. Χρόνια μετά, σε μια συνέντευξη τύπου, το 1974, στην Ιταλία, ανακοινώνει τον «Θρίαμβο της θρησκείας»! Διαφορετικά, θα λέγαμε ο θρίαμβος του νοήματος επί του πραγματικού. Εκεί που η επιστήμη και τα παράγωγα της μεγαλώνει το χάσμα ανάμεσα στο υποκείμενο και την αλήθεια του, η θρησκεία το γεμίζει με νόημα.

Μ’ άλλα λόγια, εκεί όπου στο υποκείμενο κάτι σκοντάφτει, κάτι δεν προχωρά, η θρησκεία έρχεται να δώσει νόημα. Η ψυχανάλυση, από την άλλη, εγκαλεί το υποκείμενο να διερωτηθεί απέναντι σ’ αυτό που δεν παύει να εγγράφεται, οδηγώντας το σε μια απάντηση ιδιαίτερη. Η ψυχανάλυση δεν μιλά για ένα νόημα καθολικό, αλλά για ένα νόημα ιδιαίτερο. Για «μια γνώση η οποία επινοείται μέσα στο πραγματικό».



Iωάννα Βισβίκη 
 Το νόημα (και το) αδύνατο

Ποιο το νόημα στην ανάλυση; Ξεκινώντας πάντα από το σεξουαλικό νόημα της δομής του Φρόιντ, ο αναλυτικός λόγος κάνει το πέρασμα σε κάτι άλλο που υπερβαίνει το ίδιο το νόημα. Πρόκειται για ένα όριο του νοήματος που το κάνει αδύνατο, ή για κάτι νέο που ανοίγεται εκεί, ακριβώς γιατί υπάρχει ένα αδύνατο, ως ένας άγνωστος μέχρι τότε ορίζοντας στο υποκείμενο; «Για να είναι, θα πρέπει να εξ-ίστανται», να βρίσκονται εκτός, μας λέει για τους αναλυτές ο Λακάν στην Εισαγωγή στη γερμανική έκδοση των Γραπτών. 



Μαργαρίτα Νικολαίδου 
 Το σύμπτωμα είναι πραγματικό

Αυτή η επιστημική πρόοδος του Λακάν, το 1974, εισάγει, μέσα από την κλινική του βορρόμειου κόμβου, το γεγονός ότι υπάρχει μια εφικτή έκβαση στο άλυτο του συμπτώματος, σ’ αυτό που αντιστέκεται κατ’ εξοχήν, μια αδιαπέραστη απόλαυση, αινιγματική.  Έκβαση που προκύπτει μέσα από μια εγγραφή ενός νέου δεσίματος της σχέσης με το αντικείμενο.



Συντονιστής: Νίκος Καμπίτης





16:00   Μαρία Βελισσαροπούλου 
 «Το να αυτό-εξουσιοδοτείται ο αναλυτής δεν είναι αυτό- καθιερώνεται»

Μέσα από την επεξεργασία από το καρτέλ πάνω στο Σημείωμα προς τους Ιταλούς.



Πατρίσια Ντάαν 
 Τα καρτέλ του περάσματος στην καρδιά της κοινότητας Σχολής

Ο  μηχανισμός του περάσματος δημιουργεί την ύπαρξη μέσα στην Σχολή μιας δυναμικής που αφορά το σύνολο των μελών της. Από την άλλη μεριά γύρω από τα καρτέλ του περάσματος οργανώνεται ένα είδος πρωτότυπης μετάδοσης που επιτρέπει από πάντα να δημιουργείται κάτι καινούργιο.



Συντονιστής: Γιώργος Κωνσταντίνου




Αίθουσα Κολεγίου Alba 
 Ξενίας 6, Αθήνα


 https://www.facebook.com/groups/610222592441495/