ΔΩΡΕΑΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ
27 - 30 Σεπτεμβρίου 2018
Το 5ο Συνέδριο Ακουστικής Οικολογίας της Ελληνικής Εταιρείας Ακουστικής Οικολογίας αποτελεί συνδιοργάνωση με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας, η οποία είναι συντονιστικός φορέας του Εθνικού Επιστημονικού Δικτύου Εκπαίδευσης «Ήχος: Περιβάλλον, Άνθρωπος, Πολιτισμός», στις δραστηριότητες του οποίου εντάσσεται η συνδιοργάνωση αυτή.
Το Συνέδριο σε τοπικό επίπεδο υλοποιείται από το Εργαστήριο Βιωματικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας, με τη συνεργασία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας και την ευγενική υποστήριξη του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και του Δήμου Καλαμάτας.
Η ακουστική οικολογία αποτελεί πεδίο συνάντησης επιστημών και τεχνών με στόχο την έρευνα των αλληλεπιδράσεων και σημασιών των ήχων σε περιβάλλοντα ζώντων οργανισμών. Εφαρμόζει δημιουργικές καλλιτεχνικές και εκπαιδευτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη της ακουστικής αντίληψης, την αισθητική καλλιέργεια και τη διασφάλιση της ηχοποικιλότητας και βιοποικιλότητας στις κοινωνίες.
Η έμφαση που έθεσε εξ αρχής σε ποικίλους τρόπους ακρόασης των ηχοτοπίων με το αφτί και το σώμα, απαγκιστρώνοντας την προσοχή από τα σύμβολα των ήχων (λέξεις, νότες…) και μεταφέροντάς την στους ίδιους τους ήχους, θα μπορούσαμε να ισχυρισθούμε ότι την τοποθετεί στο κέντρο της βιωματικής εμπειρίας, μέσα στην οποίαν το υποκείμενο χάνει την παθητικότητα του και γίνεται ενεργό μέρος της εμπειρίας. Μέσω των ηχοπεριπάτων, μετέτρεψε την κοινότητα και τη φύση σε εργαστήριο και έδωσε ευκαιρίες για ακρόαση των ήχων στο χωρο-χρονικό τους πλαίσιο σε μία δυναμική σχέση μεταξύ τους αλλά και με τον ακροατή.
Πέρα από το αφτί και το σώμα, η ακουστική οικολογία χρησιμοποίησε επίσης εξ αρχής την τεχνολογία για την ηχογράφηση, αναπαραγωγή και επεξεργασία ήχων. Το ηχοτοπίο δεν λειτούργησε μόνο ως αντικείμενο ανάλυσης αλλά και σύνθεσης, πολύ συχνά με τη διαμεσολάβηση της τεχνολογίας.
Οι συνθέσεις φανταστικών ηχοτοπίων απετέλεσαν ήδη από τη δεκαετία του 1970 «δυνητικά βιώματα», τα οποία όμως σύμφωνα με την Westerkamp σχετίζονταν στενά με τα πρωτογενή περιβάλλοντα, τα οποία αναπαριστούσαν με έναν βαθμό αφαίρεσης που εξασφάλιζε την αναγνωρισιμότητα των ηχητικών πηγών.
Καθώς οι διάφορες τεχνολογίες του ήχου και της επικοινωνίας έχουν ‘εισχωρήσει’ σε πολλαπλά επίπεδα στην ακουστική οικολογία και στις εφαρμογές της στην εκπαίδευση, προκύπτει η αναγκαιότητα εξέτασης των προσφερόμενων δυνατοτήτων αλλά και των επιδράσεών τους στους χρήστες όλων των ηλικιών.
Το 5ο Συνέδριο Ακουστικής Οικολογίας, θα δώσει έναυσμα για έρευνα, κριτικό αναστοχασμό και δημιουργικές συζητήσεις και προτάσεις με επίκεντρο το βίωμα του ήχου στην Ακουστική Οικολογία και τις προεκτάσεις του στην Εκπαίδευση.
Κάποια από τα ερωτήματα που θα προσεγγισθούν είναι: Τι έχει να μας προσδώσει η μελέτη του ήχου ως βίωμα, ως εμπειρία; Ποιες μορφές μπορεί να πάρει μια ακουστική βιωματική εμπειρία; Προς ποιες κατευθύνσεις διευρύνεται η αντίληψη του ακουστικού περιβάλλοντος μέσω του βιώματος;
Πώς η Ακουστική Οικολογία είναι δυνατόν να ‘μπολιάσει΄ με δημιουργικές, βιωματικές προσεγγίσεις την εκπαίδευση σε διάφορα καλλιτεχνικά και επιστημονικά αντικείμενα, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης;
Με τα όρια και τις ισορροπίες ανάμεσα σε φυσικά και δυνητικά βιώματα να μετατοπίζονται σημαντικά στη σύγχρονη καθημερινότητα, ποιες είναι οι προϋποθέσεις βάσει των οποίων μια σύγχρονη εκπαίδευση στην ακουστική οικολογία θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως βιωματική;
Η έμφαση που έθεσε εξ αρχής σε ποικίλους τρόπους ακρόασης των ηχοτοπίων με το αφτί και το σώμα, απαγκιστρώνοντας την προσοχή από τα σύμβολα των ήχων (λέξεις, νότες…) και μεταφέροντάς την στους ίδιους τους ήχους, θα μπορούσαμε να ισχυρισθούμε ότι την τοποθετεί στο κέντρο της βιωματικής εμπειρίας, μέσα στην οποίαν το υποκείμενο χάνει την παθητικότητα του και γίνεται ενεργό μέρος της εμπειρίας. Μέσω των ηχοπεριπάτων, μετέτρεψε την κοινότητα και τη φύση σε εργαστήριο και έδωσε ευκαιρίες για ακρόαση των ήχων στο χωρο-χρονικό τους πλαίσιο σε μία δυναμική σχέση μεταξύ τους αλλά και με τον ακροατή.
Πέρα από το αφτί και το σώμα, η ακουστική οικολογία χρησιμοποίησε επίσης εξ αρχής την τεχνολογία για την ηχογράφηση, αναπαραγωγή και επεξεργασία ήχων. Το ηχοτοπίο δεν λειτούργησε μόνο ως αντικείμενο ανάλυσης αλλά και σύνθεσης, πολύ συχνά με τη διαμεσολάβηση της τεχνολογίας.
Οι συνθέσεις φανταστικών ηχοτοπίων απετέλεσαν ήδη από τη δεκαετία του 1970 «δυνητικά βιώματα», τα οποία όμως σύμφωνα με την Westerkamp σχετίζονταν στενά με τα πρωτογενή περιβάλλοντα, τα οποία αναπαριστούσαν με έναν βαθμό αφαίρεσης που εξασφάλιζε την αναγνωρισιμότητα των ηχητικών πηγών.
Καθώς οι διάφορες τεχνολογίες του ήχου και της επικοινωνίας έχουν ‘εισχωρήσει’ σε πολλαπλά επίπεδα στην ακουστική οικολογία και στις εφαρμογές της στην εκπαίδευση, προκύπτει η αναγκαιότητα εξέτασης των προσφερόμενων δυνατοτήτων αλλά και των επιδράσεών τους στους χρήστες όλων των ηλικιών.
Το 5ο Συνέδριο Ακουστικής Οικολογίας, θα δώσει έναυσμα για έρευνα, κριτικό αναστοχασμό και δημιουργικές συζητήσεις και προτάσεις με επίκεντρο το βίωμα του ήχου στην Ακουστική Οικολογία και τις προεκτάσεις του στην Εκπαίδευση.
Κάποια από τα ερωτήματα που θα προσεγγισθούν είναι: Τι έχει να μας προσδώσει η μελέτη του ήχου ως βίωμα, ως εμπειρία; Ποιες μορφές μπορεί να πάρει μια ακουστική βιωματική εμπειρία; Προς ποιες κατευθύνσεις διευρύνεται η αντίληψη του ακουστικού περιβάλλοντος μέσω του βιώματος;
Πώς η Ακουστική Οικολογία είναι δυνατόν να ‘μπολιάσει΄ με δημιουργικές, βιωματικές προσεγγίσεις την εκπαίδευση σε διάφορα καλλιτεχνικά και επιστημονικά αντικείμενα, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης;
Με τα όρια και τις ισορροπίες ανάμεσα σε φυσικά και δυνητικά βιώματα να μετατοπίζονται σημαντικά στη σύγχρονη καθημερινότητα, ποιες είναι οι προϋποθέσεις βάσει των οποίων μια σύγχρονη εκπαίδευση στην ακουστική οικολογία θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως βιωματική;
ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ:
Στα εργαστήρια θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας με ηλεκτρονικές δηλώσεις που θα γίνουν ηλεκτρονικά μέσω του ιστότοπου sound.sch.gr/acouexpedu/, μετά τη δεύτερη ανακοίνωση του Συνεδρίου
Στα εργαστήρια θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας με ηλεκτρονικές δηλώσεις που θα γίνουν ηλεκτρονικά μέσω του ιστότοπου sound.sch.gr/acouexpedu/, μετά τη δεύτερη ανακοίνωση του Συνεδρίου